Den nakna sanningen...om kläder och mode. Tema: reklam och påverkan, av Margareta Skoog och Lena Blåsjö (Red.)
0 kr
75 kr
Häftad. Konsumentverket. 1994. 63 sidor. Illustrerad. Gott skick, lätt naggad i pärmkanter och hörn, små hanteringsspår. ISBN 9173984922. Vikt: 292 g.
Baksidestext: Dagens unga befinner sig, i jämförelse med tidigare generationer, mitt i ett intensivt bildregn, där en stor mängd av budskapen har ett kommersiellt syfte. Reklamen spelar ofta på den osäkerhet som är vanlig i tonåren och köpbudskapen kretsar ofta kring utseende och kropp. Man "säljer" skönhet, säkerhet och livsstil i form av kläder, skor, preparat och prylar. Reklamkostnaderna för 1993 var drygt 25 miljarder! Den här boken handlar om vad vi har på oss och varför. Vem bestämmer om modet? Hur bär företagen sig åt för att få oss att köpa? Nu har till och med miljöfrågorna blivit ett argument inom modeindustrin. Ungdomar berättar om sina klädinköp. Varje år köper vi kläder för ca 45 miljarder! Den nakna sanningen handlar också om skönhetsidealen, om klädernas språk och historia. Våra kläder avslöjar mer än vi tror...